Geschiedenis

Al meer dan 110 jaar produceert Frico authentieke Nederlandse kazen. En alhoewel het bedrijf in de loop der jaren van een kleine onderneming is uitgegroeid tot de grootste kaasproducent van Nederland, is de oprechte liefde voor het maken van kwaliteitskaas altijd de drijvende kracht geweest. Het merk Frico heeft een lange en interessante geschiedenis die teruggaat naar het eenvoudige begin in 1898…

Het begin

In 1898 vormen 6 melkfabrieken gezamenlijk de Friesche Coöperatieve Zuivel Export Vereniging. De eerste export is een boter onder de merknaam Wheelbarrow (Kruiwagen). In 1908 produceert en exporteert de Vereniging Cheshire en Cheddar kaas, al snel gevolgd door Gouda en Edam. Zo begint de passie voor het maken van kaas. Een passie die tot op de dag van vandaag onverminderd groot is. 


Het merk

Tijdens de recessie van de jaren ’30 van de vorige eeuw breekt een moeilijke periode aan. Deze dwingt de Vereniging tot het herpositioneren en aanpassen van de merken. Er wordt een andere naam bedacht: Frico. Een naam die de woorden “Fries” en “Coöperatie” verbindt. Zo ontstaat het merk Frico en hiermee worden nieuwe, internationale markten veroverd. In 1936 beschikt het bedrijf over 160 handelspartners met divisies in 62 landen.




De jaren '40

In 1940 wordt het 40-jarig bestaan van Frico gevierd. Maar dan breekt al snel de Tweede Wereldoorlog uit. Deze zorgt voor een enorme verstoring. Maar dankzij het geloof in de kwaliteit van het eigen product overleeft Frico deze periode. Na deze oorlog begint Frico weer sterk te groeien en verovert het nieuwe markten. Vandaar de poster hier rechts: Frico over de hele wereld…


De jaren ’60 en ‘70

Modernisering van de techniek en sterke toename van de consumentenuitgaven leiden in de jaren ’60 tot een piek in de verkoop. Melkkarren worden vervangen door grote melkwagens, boerderijen worden groter en het aantal supermarkten neemt enorm toe. 

In dit decennium wordt Frico als merk veel belangrijker, verdwijnt de kruiwagen uit het dagelijks beeld en langzamerhand ook van de verpakking.

Modernisering van de techniek en sterke toename van de consumentenuitgaven leiden in de jaren ’60 tot een piek in de verkoop. Melkkarren worden vervangen door grote melkwagens, boerderijen worden groter en het aantal supermarkten neemt enorm toe. 

In dit decennium wordt Frico als merk veel belangrijker, verdwijnt de kruiwagen uit het dagelijks beeld en langzamerhand ook van de verpakking.

Als antwoord op de veranderende koopgewoonten wordt in maart 1964 Frico Merk Producten opgericht. Hiermee wordt Frico niet allen het merk voor alle traditionele kazen maar ook voor nieuwe productseries, zoals Fricoletta, Fricosana en Fricodor. In deze tijd wordt het beeld van de muis aan Frico gekoppeld. Deze muis groeit uit tot een bekend figuurtje dat Frico wereldwijd enorm ondersteunt in de communicatie voor het merk. 

De enorme groei van het aantal supermarkten leidt in de jaren ’70 tot een nieuwe manier om kaas te verkopen: vers van het mes bij speciale kaaswinkels in de supermarkt.


De jaren ’80 en ‘90

In de jaren ’80 leidt een aantal fusies tot een toename in de verkoop van Frico kazen. De groei die hiervan het gevolg was, betekent dat in 1991 een nieuwe positionering nodig is. Daarom wordt een koe aan het logo toegevoegd in combinatie met het woord “Holland”. Hiermee onderstreept het merk Frico zowel de afkomst alsook de kwaliteit van het rijke assortiment traditionele én speciale kazen. 

Vanaf 2000

In het nieuwe millennium introduceert Frico verkoopkantoren in Duitsland, Frankrijk en Spanje gekoppeld aan een nieuw logo, een nieuwe lijn en specifieke communicatie voor deze markten. De export afdeling wordt uitgebreid en de marketing en sales inspanningen nemen sterk toe. In de hieropvolgende jaren worden imago en positionering van het merk Frico verder fijngeslepen.

Van 2008 tot vandaag

In 2008 wordt het ontwerp vernieuwd om uit te dragen dat de condities waarop het merk is gebaseerd ook daadwerkelijk uniek zijn. We kunnen vandaag dan ook concluderen dat het Frico design in de loop der jaren is veranderd, maar dat de focus altijd dezelfde is gebleven: Frico voorziet in een rijk assortiment van hoog gekwalificeerde kazen waar mensen overal ter wereld van genieten.

Fusie FrieslandFoods en Campina

Begin 2009 fuseerde FrieslandsFoods met Campina. Het huidige FrieslandCampina voorziet miljoenen mensen in meer dan honderd landen verspreid over de hele wereld van melkproducten, kaas, boter en ingrediënten. Wij zijn gefascineerd door de kracht en de mogelijkheden van melk. Wij willen mensen vooruit helpen in hun leven door meer uit melk te halen. Wij hebben meer dan 130 jaar zuivel op onze naam staan. Wij zijn een coöperatieve organisatie en werken als team met elkaar samen. Frico voor de Out of Home markt in Nederland valt onder de business unit FrieslandCampina Branded Netherlands. Daaronder vallen o.a. de merken Campina, Milner, Appelsientje, Chocomel, DubbelFrisss, Friesche Vlag koffieverrijkers, Mona, Optimel.